Sunday, February 13, 2011

jawapan kpd persoalan

assalamualaikum semua..



owhh entry lepas ak ad cite pasal ayam...kemudian telur kan...
ade soklan drpd epin & lysa... dieorg ty kenape ek haram kalau x basuh telur sebelum d msk...

heeeee ak bkn lah ustazah yg bole terangkan secara detail...
tp klu nk cite siket2 tu bole kot...
ak mula2 taw drpd mane ek?? lupe sudaaa...hehe
pastu mak abah pon bgtaw jugak..dieorg dgr time ade ceramah agama kt surau perumahan kami..
pastu x lame kemudian kakak ak plak ckp bende yg same..
so x kn lah salah kot bende ni kan kan kan...

gini...
 ia nya haram / makruh jika tidak dibasuh dahulu sebelum merebus/menggoreng or ape2..
sbb..........
Asalnya kulit telur tidak najis, tetapi saluran yang harus dilalui oleh telur itu mengandungi najis dan terkena pada kulit telur dan kulit telur ayam menjadi mutannajis (bercampur dengan najis) dan jika saluran yang dilalui tidak mengandungi najis sekalipun, tetap akan terkena najis pada kawasan ayam itu bertelur.

Penyelesaian: Basuh telur ayam itu dan ia akan menjadi suci..
   ceritanya begitu lah ye kwn2 sume...

klu korang sume nk taw, klu majlis kenduri kawen kn gune byk gile telur...
kdg2 klu org yg x taw ni, dieorg akan rebus je terus telur tu tanpa basuh..
klu lah korg nk taw, sebenarnye byk gile najis2 kering yg terlekat kt telur tu taw..
mase akak ak kawen dlu, ak sendiri tolong basuh telur yg beratus2 tu..
errkkkk byk gile najisnye even siket2 kt telur tu..
so ape lg.. pasni rajen2 lah basuh ye sblom masak...
spy makanan kite tidak syubahah..(was was)

korang bole klik ini jugak...

sekian utk mlm ini... 
=))

6 comments:

  1. tapi aku tak risau. aku makan telur kat rumah berbasuh, kalo tak bebelan berderet dr mak aku. kat kedai dah perlu berhati2~

    ReplyDelete
  2. basuh la demi kebaikan kita semua.. sihat tubuh badan dan minda.. err ta da kene mengena.. eah?? ada2 huhu.. :D

    ReplyDelete
  3. sape x basuh tu mmg pengotoq..haha

    ReplyDelete
  4. betul tu...kotoq la telur tu kalau tak basuh..
    nak masak pon tak lalu..huhu

    ReplyDelete
  5. ASSALAMUALAIKUM
    kat belah atas tu ad tulis HARAM/MAKRUH....
    yg mana satu hukum nya haram atau makruh...kes ni lebih kurang macam kopi dari najis musang di INDONESIA plak kan...
    komen ckit

    ReplyDelete
  6. hehhee... haram lah kot..
    tulis situ haram/makruh sbb kt tenet yg disearch tulis mcm tu..so tulis jugak lah makruh tu..

    tp mmg haram..

    ttg kopi tu, x taw lah pulak.. x pernah plak dgr..hehehe

    tp klu dah name nye najis tu, kompem la haram kan..

    ReplyDelete

student tanye cikgu jawab =))