Thursday, October 20, 2011

masuk bilik mak abah kene mintak izin


anda taw tak sebenarnya kita dilarang masuk ke dalam kamar mak abah kita sesuka hati?


rasa mcm bilik mak abah tu adalah bilik no2 kite la kan..
yela, kita mmg selalu je masuk sbb nak bual2 dgn mak sambil baring2.. kan kan?


pernah jugak dulu masa sekolah ade belajar dalam subjek pendidikan agama islam pasal hal ni..
tp wat tak taw je..

so sekarang dah taw!
ada 3 waktu yang diwajibkan oleh syariat seorang anak perlu meminta izin sebelum masuk ke dalam bilik ibu bapa :


1. sebelum subuh - waktu peribadi ibu bapa & waktu ni ibu bapa seperti belum sedia untuk berjumpa dengan anak-anak.


2. sebelum zohor- ketika ini adalah waktu ibu bapa sedang berehat & sedang wat persediaan untuk solat zohor.

3. selepas isyak - waktu ini adalah waktu ibu bapa bersantai & bersiap sedia untuk tidur.



ni sekadar hiasan..


harap maklum~

2 comments:

  1. owh..macam 2 borak ngn mak lepas maghrib jela..hehe

    ReplyDelete
  2. hehe bole2.. tp pastikan minta izin jgk klu nk msuk.. tp jika mak abah jns tak kesah its okey kot.. tp jgn ganggu privacy sudaaa

    ReplyDelete

student tanye cikgu jawab =))