Saturday, March 26, 2011

mengapa perlu baca al-quran even tak memahaminya?


Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca?.
Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.

Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’

Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.

‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’

i took this note from fesbuk :)

.............................................................................
itu adalah cerita disebalik membaca al-quran

ini pula contoh hadis yang menuntut kite mengamalkan ibadah

Diriwayatkan dari Aisyah ra : seseorang bertanya kepada Nabi Muhammad SAW, “apakah amal (ibadah) yang paling dicintai Allah?” Nabi Muhammad Saw bersabda,” amal (ibadah) yang dilakukan secara tetap meskipun sedikit” 

 sama lah mcm kite baca al-quran..
even bace sebaris atau 1 page setiap hari, 
tuhan suka..
berbanding bace 10 page tp setahun sekali.
lebeh dasyat seumur hidup sekali..


baca al-quran ni x lah susah mane..
klu dah ade basic sejak kecil, insyaAllah x susah utk bace al-quran..
xpe kalu masih merangkak2 utk bace..
asalkan bace,,,


sedar x...?
kenape amalan bace al-quran ni selalunya setakat time sekolah rendah je?
sbb time tu mmg baru nak belajar mambaca al-quran.
pastu bila da meningkat besar, mula meninggalakn amalan tersebut..

ish ish ish..


dlu2, ak penah ikut mak pergi kelas agama..
uztazah ckp, 
klu kite selalu bace quran, rumah kite kalau malam, malaikat nampak dr atas bersinar-berinar jek taw.. 
mcm disinari lampu.. sedangkan mlm kan gelap..

itu lah salah satu fadhilat nye jika rajen baca quran..


 ingin dijelaskan di sini:

* al-quran bkn brg hiasan yg hy dipamerkan di rumah @ di bilik semata2 smpi berhabuk2!!
* al-quran juga bkn alat yg hy digunakan sbg salah 1 brg hantaran ktk berkahwin.. lepas majlis, tersorok ntah ke mana...


Jadi, marilah kawan2 sume..
rajen2 kan diri utk membaca al-quran setiap hari..
klu x sempat hari2, bace lah ketika kita mempunyai masa..
x lame.. 5 minit pon jadilah..
x kan bace novel / komik / majalah/ buku boleh, 
tp bace quran sunah rasulullah SAW x bole?


p/s: kakak ak pesan, klu sebelum ni bace quran just bace je,
apa kata lepas ni bace sekali dgn makna nye sekali...
baru lah kita betul2 faham ape yg disampaikan oleh -Nya

insyaAllah....

=))
tbe2 my baek kan ari ni?
heeee

senamrobik lah pulak my nie

25 mac 2011
ade 1 lg program ak handle..
actually pengarahnye pija..
tp d sbbkan beliau ade hal yg x dpt d elakkan, ak lah yg memegang tanggungjawab ini..
xpe..member kan... same2 tolong

kali ni explorace menjadi pilihan kami
name nye

'FEEL YOUR HEARTBEAT'

amacam? 
gempak x name?
kih3...

haish..mesti ah kene tyg name tag!!!

as usual... kaum hawa lebeh rmi drpd laki...

dieorg2 ni sgt aktif + ligat...
x mcm aku...
mcm tiang lampu..keras!
 



thx sume yg turun pg2 join senamrobik nie..
nmpknye respon sume okey2 stakat ni..
siap soh wat lg..
heee bz r pasni..
insyaAllah next sem eh..

muahahahaaaa..

skrg fokus kpd esenmen!
bye..niteee