Monday, May 14, 2012

entry untuk MAK

hye guys assalamualaikum..!

semalam aku teman kawan-kawan aku pergi amek kek kat bakery.. entah katenye nak celebrate bufday lecturer dieorang kat dalam kelas harini.. so kat bakery tu aku nampak ramai gila orang beli kek. semua pon tulis SELAMAT HARI IBU kat atas kek tu... tibe-tibe rindu kat mak aku pulak.. seyesly aku tak pernah belikan kek sempena hari ibu untuk mak aku.. Ya Allah teruknya aku..kan???


tapi aku dengar-dengar sebenarnya tak boleh sambut HARI IBU.. yang tentang itu aku tak mau terang kenapa sebab aku tak layak untuk memberi penerangan tentang itu.. cuma yang aku faham kita tak boleh sambut apa jua jenis perayaan yang orang kafir sambut.. 


okey bagi aku dan orang sekarang pon cakap hari-hari adalah HARI IBU..! HARI BAPA..! HARI ..okey tak tau nak tulis hari apa lagi.. hahhahaa..! disebabkan tak boleh sambut hari ibu, eh HARI IBU semalam.. hari ni hari laen.. so hari ni aku nak buat entry pasal mak aku.. okey tiada kaitan langsung dengan HARI IBU ke hape k.. cuma mood IBU itu timbul bila nampak orang beli kek semalam..



this is my lovely family..!

macam dah lama tak jumpe ramai-ramai macam ni.. last jumpa time bulan Mac kot time jalan-jalan kat Langkawi.. yup aku ade 5 orang anak sedara yang begitu riuh rendah jadinya rumah aku kalau semua balek..bbuuwaaaa.!!! aku adelah orang yang paling suka kacau-kacau dieorang dan paling marah-marah dieorang kalau dieorang buat sepah..!! ggrrrrrrr




mak...!
 
 

di sini aku nak buat pengakuan yang aku memang anak bongsu..orang cakap anak bongsu ni manja, semua benda kalau mintak or tak mintak pon boleh dapat. eh, tak jugak yek!! ehem, macam aku lah.. mak aku ni garang! kalau cakap pon ganas jek.. tak caya tanya ah kawan-kawan aku yang dah kamcing dengan mak aku.. SHAZWANI, kau jawab kau jawab..! hahha.. dulu kan, time aku zaman sekolah rendah or menengah aku selalu kene marah kalau time dapat result exam.. memang padan muka aku lah kan sape suruh tak score. haha kalau tang nak bagi report card memang paling sadis dalam hidup aku.. kalau time sekolah rendah boleh tahan lagi lah.. 

balek sekolah jek soalan first yang aku terima:

mak: nombor bape kau pikul kali ni?
aku: nombor 3
mak:  jskdhwiuehsnxjksadjanjkajkniahfiwehabzzzz!!! (mulalah nak marah-marah aku sebab turun dari nombor 2 ke nombor 3..!)


time sekolah menengah jangan harap lah.. lebeh mengganas.. sebab admath failed.. fizik dapat C..nombor berbelas!

aku paling cuak kalau nak tunjuk report card.. mak aku dalam bilik tengah lipat kain. aku ni dari bilik aku nak ke bilik mak aku yang hanya bersebelahan jek makan masa 20 minit kot baru nak sampai bilik mak aku.. mana tak nye.. baru nak sampai pintu aku patah balek..mengucap jangan cakap lah..dah 10x kot.. baca selawat dah 20x tetap darah gemuruh.. bbuuwaaaaa ..!! lepas dah tunjuk report card memang sah berjurai air mata aku masuk bilik.. pastu tak makan semalaman sebab takut keluar bilik.. aku memang benci zaman sekolah!!! sumpah...!!!

pastu korang tau duet poket aku masa sekolah dapat bape? 40sen untuk sekolah rendah, rm2 untuk sekolah menengah..(rm2 itu adalah termasuk makan + tambang bas) keciwa gila kalau tadah tangan dapat segitu jek.. jeles dengan orang laen tau! ini ke anak bongsu yang korang cakap manja tu??? pikirkan lah.. hahahha


tapi, mak aku mengganas time aku sekolah je. lepas dari tu mak aku cool.. dah tak marah aku dah.. hehe sebab akhirnya anak die ni masuk matrikulasi..masuk U.. hehhe. aku tau mak bukannya benci anak die pon.. sayang sangat-sangat. tak kira lah kesalahan tu besar ke kecik, tapi mak akan maafkan jugak. walaupun mak aku suka membebel, suka sangat sekat kebebasan aku tapi aku tetap sayang mak aku..!


sampai sekarang ni kan umur aku dah 23 tahun mak aku asyik risau je kalau aku keluar jumpa kawan-kawan. baru pukul 4 petang dah sebok kol aku tanya bila nak balek.. kalau aku naek kereta lagi lah..asyik keje mengekol aku jek..hadoiiii... kadang-kadang aku rasa aku macam umur 13 tahun.. tapi aku sedar mak aku risau kat aku sebab mak sayang aku.. ehemm biarlah sekarang orang risau pada kita. lepas ni kalau mak dah tak ada, siapa lagi yang nak risau n sebok-sebok pasal kita? isk3
tapi yang aku pelik kalau aku keluar dengan tunang aku mak aku paling tak risau..! balek lewat pon tak pe.. aik?? begitu pulok..??




lagi satu, masakan mak lah yang paling tip top..! kalau time raya kan bertukar-tukar makanan dengan jiran tetangga.. jangan harap lah kiteorang nak makan makanan jiran..ape-ape pon makan masakan mak dulu..! memang "bertuah punya budak.".  mak jugak lah yang bagi duet untuk aku.. mak tak kerja..tapi mak ade duet simpanan siket-siket.. walaupun tak banyak tapi mak tetap bagi aku duet.. pastu segala makanan keinginan aku kalau balek rumah mesti mak tunaikan.. roti jala, mee kari, kuih macam-macam jenis kuih aku ngidam, tempe goreng pon aku ngidam mak aku buatkan jugak.. hohoi...! everything okey!!

mak, doakan kita berjaya ye.. doakan kita dapat kerja..nanti kalau kita dah ade duet sendiri kita bagi mak duet k.. janji..! (biar aku tulis sekarang ni macam ni.. nanti kalau aku lupe diri, bila aku bukak blog aku ni pastu baca entry ni nanti aku boleh sedar diri siket..!) ehem.. dah..nak stop taip..macam dah nak nanges jek ni.. 


kita sayang mak!! tak kira ape jua, mak sentiasa dalam ingatan kita.. Ya Allah tolong panjangkan umur mak dan abah aku sebab aku nak sangat balas jasa mereka..

sekian..






1 comment:

  1. alololo...sweet nye rindu kat mak ea..aku ni dah duduk dgn mak hari2 gaduh..hik3...

    em makcik ni xla garang mane..cuma..cuma ape ye. (xde idea)

    okbai. selamat hari ibu makcik.xkire nk wish jugak

    sincerely,
    u-know-who

    ReplyDelete

student tanye cikgu jawab =))